Fietsonderhoud tips
Wacht niet te lang met het schoonmaken van je fiets.
-
Voor een fietsonderhoud schema en nog veel meer
info: Fietsonderhoud.
-
Regelmatig een onderhoud buurt kost weinig
moeite, je fiets blijft soepel rijden, de slijtage is minder en je fiets
blijft er goed uitzien.
-
Wacht niet te lang met onderhoud aan je fiets
als dat nodig is. Hoe langer je wacht met onderhoud, hoe erger het mankement wordt.
- Voordat je de draaiende onderdelen gaat oliën
maak je ze goed schoon.
-
Een lekke fietsband is niet altijd te voorkomen. Voor
Tips om lekrijden zo
veel mogelijk tegen te gaan.
-
Draai niet alles te vast. Voor goed
fietsonderhoud is het belangrijk dat onderdelen ook weer vrij gemakkelijk
verwijderd kunnen worden.
-
Om goed schoonmaken kan je ook een ontvetter
gebruiken. Dit middel is vooral handig bij lastig te bereiken plaatsen.
-
Zorg er voor dat je wat fietsgereedschap bij de
hand heb, omdat je tijdens het schoonmaken mogelijk mankementen aan je fiets
tegenkomt.
-
Maak ook de zijkant van de velgen en remblokjes
goed schoon. Verwijder olie, vet, zand en modder voor een betere remwerking.
Door zand te verwijderen verleng je bovendien de levensduur van de
remblokjes en velg.
-
Wanneer je op al aardig versleten remblokjes
aluminium of ijzer ziet zitten betekend dat niet altijd dat de remblokjes
moeten worden vervangen. Soms zijn het metaal deeltjes die door de slijtage
van de velg in de remblokjes zijn gekomen.
-
Een tip voor het afstellen van de remmen van een
race(atb) fiets. Stel de voor-en achterem af op de kracht van je armen. Als
je bijvoorbeeld in je rechterarm de meeste kracht hebt stel dan de
achterrem op rechts en links de voorrem. Het voordeel is dat wanneer je een
paniekstop moet maken, automatisch de meeste kracht op je achterrem komt en
over de kop slaan haast niet mogelijk is.
-
Smeer geregeld de ketting (iedere schakel),
derailleur (draaipunten en veer) de remmen (draaipunten, veren en kabels).
-
Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat
deze snel stof en zand aantrekt.
-
Gebruik daarom speciale teflon fietsolie, omdat
deze vuilwerend en waterafstotend is.
-
Een cassette bestaat uit verschillende
tandwielen (ook wel kransjes genoemd) en een draaiend gedeelte (de body) wat
op het wiel wordt geschroefd. De kransjes worden op de body vastgezet met
behulp van een sluitring.
-
Het is niet nodig de cassette te smeren. Het
wordt zelfs afgeraden, omdat een vette cassette extra veel vuil aantrekt.
-
Het is belangrijk om je fietsketting en cassette
goed te onderhouden. Je fiets blijft soepel rijden en de slijtage is een
stuk minder groot. Zand, stof en modder zijn zeer schadelijk voor je ketting
en cassette. Door de schurende werking zullen de versnellingen van je fiets
vlug slijten.
-
Vervang de ketting op tijd, omdat het anders ten
koste gaat van de veel duurdere cassette en kettingbladen (voorbladen).
-
Wanneer de cassette (of bepaalde kransjes) wordt
vervangen moet je ook de ketting vernieuwen.
-
Het beste kan je na elke twee, drie ritten de
fietsketting even met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil
voorzichtig van de ketting. Zorg er wel voor dat je het vuil niet tussen de
schakels wrijft.
-
Het is niet nodig de cassette te smeren. Het
wordt zelfs afgeraden, omdat een vette cassette extra veel vuil aantrekt.
-
Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat
deze snel stof en zand aantrekt.
-
Een tip om de levensduur van de ketting, cassette
en voorbladen te verlengen: fiets niet met een gekruist verzet, met andere
woorden: voorkom dat de je fietst in het grootste voorblad én achtertandwiel
of kleinste voorblad én achtertandwiel.
-
Zet je fiets ondersteboven om gemakkelijker
lastige plaatsen te bereiken.
-
Voor de beste remwerking zorg je er voor dat de
remblokken schoon en juist zijn afgesteld. Met een vijl en schuurpapier kan
je het oppervlakte bij werken en ruw maken.
-
Controleer regelmatig de Buitenbanden op scherpe
voorwerpen en scheurtjes.
-
De Bandenspanning en de toestand van de
fietsketting hebben de meeste invloed op de fietssnelheid. Zorg er dus voor
dat deze altijd in orde zijn.
-
Markeer de hoogte van het zadel, stuur en de
positie van je schoenplaatjes. Wanneer deze van plaats verschuiven weet je
altijd de oude situatie.
-
Gebruik vet (of nog beter montagevet)om te
verhinderen dat de zadelpen, stuurpen en pedalen vast komen te zitten.
-
Omdat je van het schoonmaken behoorlijk vieze
handen kunt krijgen, hierbij een tip om je handen gemakkelijker schoon te
maken: gebruik groene zeep met wat vogelzand.
-
Ook handig: rubberen handschoenen ter voorkoming
van al te vieze handen.
-
Gebruik de oude kabel voor het bepalen van de
lengte van de nieuwe kabel.
-
Gebruik kabelstoppers om er voor te zorgen dat
er minder vocht en vuil in de kabels komt.
-
Knijp ook een aluminium einddopje op het
uiteinde van de kabel om rafelen tegen te gaan.
-
Het is verstandig de moeren en boutjes in te
smeren met vaseline ter voorkoming van roesvorming.
-
Wanneer je fiets na een stevige tocht erg smerig
is geworden kan je het beste niet te lang wachten met het schoonmaken, omdat
opgedroogd vuil een stuk moeilijker te verwijderen is.
-
De maximale bandenspanning staat aangeven op de
zijkant van de buitenband. Hoe harder de band is opgepompt hoe lager de
rolweerstand, maar een te hard opgepompte band geeft minder fietsplezier.
Bij te slappe banden is de kans op lekrijden een stuk groter en de slijtage
neemt toe.
-
Voor een fietsonderhoud schema en nog veel meer
info: Fietsonderhoud.
-
En tenslotte: natuurlijk vergeten we het milieu
niet. Wees zuinig met smeerolie en schoonmaakmiddelen.