ALLES OVER WIELRENNEN

Fietstips van de maand



Tips voor februari

  • De fietstips van januari stonden in het teken van de goede voornemens 'Meer sporten' en 'Afvallen'. Omdat veel mensen moeite hebben met het naleven van goede voornemens zijn de tips onderaan deze pagina herhaald.
  • Omdat het in februari nog erg koud kan zijn nog enkele tips over fietskleding.
  • Gebruik geen een katoenen t-shirt onder je fietsjack, omdat katoen veel vocht neemt op. Hierdoor krijg je het koud. Thermo onderkleding zorgt er voor dat je het transpiratievocht goed kwijt raakte en houdt de warmte vast.
  • Bij erg koud weer kan je twee dunne thermoshirtje over elkaar te dragen. Tussen de lagen vormt zich een warm luchtlaagje.
  • In de winter en herfst moeten fietshandschoenen isolerend en waterdicht zijn. Wat merken: Chiba, Pro, AGU en Ultima.
  • Lange koersbroeken zijn er in diverse diktes en kwaliteiten. Koop ze niet te strak, zodat er een warm luchtlaagje kan worden gevormd.
  • Ook kan je bij erg koud weer het beste een muts dragen, omdat je veel energie (ongeveer 40%) via het hoofd verliest. Als het erg koud is kan lichaamsdelen (lippen, gezicht, handen etc) invetten met vaseline.
  • Wanneer je in het donker in een omgeving gaat fietsen met veel verkeer kan je er beter voor kiezen om een klein veilig rondje een paar keer te fietsen.
  • Tips voor fietsen in het donker: Veilig fietsen in het donker.
  • Hartje winter bij gladheid en slecht weer kan je prima je conditie op peil houden door binnen te trainen: Binnen fietsen op een fietstrainer.
  • Tijdens de wintermaanden gaan vrij veel wielrenners ook aan andere sporten doen. Zie: Fietsen en andere sporten.
  • Besteed wat meer aandacht aan je voeding. De reserves die je in de zomermaanden hebt opgebrouwd zijn mogelijk in februari gedeeltelijk verbruikt.
  • Enkele tips om de opname van vitamines en mineralen te vergroten.
    • Gebruik sinaasappelsap bij de broodmaaltijd.
    • Drink geen koffie en thee bij de maaltijd.
    • Melk belemmert de opname van ijzer door het lichaam.
    • Opgewarmd eten is veel minder vitaminerijk.
  • Bij koorts mag je niet trainen, omdat een infectie van de hartspier niet uitgesloten is.
  • Griep kan na weken nog z'n sporen achterlaten. Je moet daarom de training weer geleidelijk opbouwen. De eerste week na herstel doe je wat duurtraining in rustig tempo. Als dat goed gaat kun je de training in zo'n drie weken opvoeren tot je oude niveau.

Goede voornemens: Meer Sporten

  • Lees en praat over sporten. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is. En het werkt motiverend!
  • Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert.
  • Ga samen met een vriend(in) sporten.
  • Uiteraard is alleen sporten ook geen probleem. Heel wat fietsers doen vaak hun fietsrondje alleen. Bovendien is het niet motiverend als het lastig is om afspraken te maken en na te komen.
  • Zie ook: Motivatie tips.

Goede voornemens: Afvallen

  • Voel je goed in je vel. Ben tevreden over jezelf. Er zijn belangrijker zaken als het ideale gewicht. Neem gewoon de tijd om afvallen. Bepaalde eetgewoontes en leefgewoontes verander je niet zomaar binnen de kortste keren.
  • Er zijn vast lezers van deze pagina die nu denken: 'Ik zit prima in m’n vel hoor…'. Heb dus ook gevoel voor humor.
  • Zware botten zijn niet zo zwaar dat ze erg veel invloed hebben op je lichaamsgewicht: iemand met zware botten mag maximaal twee kilo van zijn/haar gewicht aftrekken. De smoes van "Ja, maar ik heb zware botten" gaat dus niet op.
  • Voor meer tips: Afslank tips.
  • Zie vooral: Afvallen: hoe.
  • En: Smoesjes om niet te gaan afvallen.