ALLES OVER WIELRENNEN

Fietstips van de maand



Tips voor november

  • Hieronder enkele fietstips die verband houden met november en de herfst.
  • Begin van de wintertijd. Op de laatste zondag van oktober wordt de klok wordt om 3.00 uur een uurtje teruggezet. Het is een uur sneller donker.
  • Omdat het bovendien iedere week een kwartiertje eerder donker is gaan veel fietsers het een tijdje wat rustiger aan te doen. Geen probleem, in deze periode rusten we lichamelijk en mentaal uit voor het volgende seizoen. Dat betekent niet dat we niets doen. Tot aan het begin van de nieuwe voorbereidingsperiode houden we de algemene conditie bij. Voor de afwisseling kun je nu ook eindelijk eens aan andere sporten gaan doen. Bijvoorbeeld gaan hardlopen (zie: Runinfo.nl). Leontien van Moorsel liep ook in de winter. We fietsen wel zo'n twee keer in de week. Als het herstel goed verloopt kunnen we ook best wel eens wat intensiever trainen. Zorg er in ieder geval voor dat je niet te veel doet. Ook kunnen we lichte blessures laten genezen.
  • Hartje winter bij gladheid en slecht weer kan je prima je conditie op peil houden door binnen te trainen: Binnen fietsen op een fietstrainer.
  • Zorg er voor dat je gezien wordt in het donker: Veilig fietsen in het donker.
  • Een Fietsremlicht is niet alleen in het donker nuttig, maar ook overdag.
  • Gebruik de juiste fietskleding. Zie: Fietsen in de herfst en winter.
  • Fietsspatborden zijn ook handig.
  • Tijdens de wintermaanden gaan vrij veel wielrenners ook aan andere sporten doen. Zie: Fietsen en andere sporten.
  • Loop je trainingslogboek nog eens goed na. Schrijf op wat er goed en fout te gaan. Aan de hand van deze gegevens en je doelstellingen ga je het nieuwe trainingsschema invullen: Overzicht trainingsschema's.
  • Bij avondtraining wordt er vaak voor het sporten gegeten. Dit komt het herstel na afloop van de training niet ten goede. Het is beter voor het sporten iets lichts te eten en pas na de training de warme maaltijd.
  • Omdat de herfst nat en winderig kan zijn hierbij ook een tip over verkoudheid. Gemiddeld hebben we vier per jaar last van de gewone verkoudheid. Als je daar (veel) vaker last van hebt kan dat betekenen dat je trainingsschema te zwaar is.
  • Maak in de wintermaanden wat tijd vrij voor de jaarlijkse onderhoudbeurt van: de naven, derailleurwieltjes, pedalen, remmen, zadelpen en stuurpen. Zie onderaan de pagina: Fietsonderhoud.
  • Wanneer je tijdens de donkere en gure maanden minder wilt gaan fietsen is dat geen probleem. Het beste kan je dan één keer per week een rustige (lange) duurtraining doen en één keer wat harder: tempo 2 training of Vaartspel. Doe bij de rustige duurtraining ook regelmatig op het laatst wat versnellinkjes van een minuut of twee.
  • Wanneer je in het donker in een omgeving gaat fietsen met veel verkeer kan je er beter voor kiezen om een klein veilig rondje een paar keer te fietsen.
  • Lees en praat over sporten. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is. En het werkt motiverend!
  • Tenslotte: Smoesjes om niet te gaan fietsen.
  • En: Tips om niet ziek te worden.