ALLES OVER WIELRENNEN

Fietstips van de maand

Tips voor oktober

  • Hieronder enkele fietstips die verband houden met oktober en het begin van de herfst.
  • Eind oktober begint de wintertijd. Op de laatste zondag van oktober wordt de klok een uur teruggezet. Hierbij een tip om nog even te genieten van het uurtje langer licht in oktober. Houdt er bij het samenstellen van je trainingsschema rekening met dat extra uurtje langer licht. Als het in je wedstrijd planning past kan je het beste in oktober wat meer intervaltraining of vaartspel doen. Tijdens de donkere winter maanden ligt de nadruk op de lange rustige duurtrainingen.
  • Veel wegrenners gaan in de wintermaanden ook regelmatig mountainbiken. Het is een erg aantrekkelijke afwisseling. Je wordt er bovendien sterker van. Voor een wedstrijdoverzicht: MTB toertochten.
  • Hartje winter bij gladheid en slecht weer kan je prima je conditie op peil houden door binnen te trainen: Binnen fietsen op een fietstrainer.
  • Omdat een vitaminetekort dreigt moet je zorgen voor voldoende vitaminen. Neem eventueel een vitaminepreparaat.
  • Vitaminepreparaten kunnen een slechte voeding niet goedmaken.
  • Zie ook: Veelgestelde vragen over vitaminen en mineralen.
  • Winterkost tip: stamppot boerenkool. In geen andere koolsoort zitten meer vezels, meer koolhydraten, meer eiwitten en het barst bovendien van de vitamine C, ijzer en kalk.
  • Veel mensen hebben deze periode last van verkoudheid. Probeer als het enigszins mogelijk is te voorkomen dat je dicht bij mensen in de buurt komt die verkouden of grieperig zijn. Verkoudheden en griep ontstaan door virussen die worden overgedragen met name via de handen en door de lucht (niezen).
  • Omdat de herfst nat en winderig kan zijn hierbij nog een tip over verkoudheid. Gemiddeld hebben we vier per jaar last van de gewone verkoudheid. Als je daar (veel) vaker last van hebt kan dat betekenen dat je trainingsschema te zwaar is.
  • Tijdens de koude wintermaanden heeft ons lichaam meer brandstof nodig. Doordat de buitentemperatuur lager is verbruiken we meer energie om ons lichaam op temperatuur te houden.
  • Omdat op de laatste zondag van oktober de klok een uur wordt teruggezet kan je wat langer doorslapen of …. een extra lange duurtraining doen.
  • Wanneer je tijdens de donkere en gure maanden minder wilt gaan fietsen is dat geen probleem. Het beste kan je dan één keer per week een rustige (lange) duurtraining doen en één keer wat harder: tempo 2 training of Vaartspel. Doe bij de rustige duurtraining ook regelmatig op het laatst wat versnellinkjes van een minuut of twee.
  • Wanneer je in het donker in een omgeving gaat fietsen met veel verkeer kan je er beter voor kiezen om een klein veilig rondje een paar keer te fietsen.
  • Tips voor fietsen in het donker: Veilig fietsen in het donker.
  • Een Fietsremlicht is niet alleen in het donker nuttig, maar ook overdag.
  • Tenslotte: Smoesjes om niet te gaan fietsen.
  • En: Tips om niet ziek te worden.






Naar overzichten
Fietstraining

Fietsschema's

Fietsblessures

Hartslagmeter

Toertochten

Sportvoeding

Ideale gewicht

Racefiets

MTB

Tools

Extra

Tips

Boeken

Site