ALLES OVER WIELRENNEN

Fietsen in de hitte



Hartje zomer bij erg warm weer is het verstandig langzamer en korter te fietsen en meer te drinken voor, tijdens en het fietsen.

Drink regelmatig

  • Drink voor, tijdens (per kwartier 100-250 ml) en na het sporten voldoende. Meer drinken dan een liter per uur heeft geen zin omdat je lichaam niet meer vocht kan verwerken.
  • Neem op een warme dag voldoende vocht mee. Je kunt ook twee bidons of een Drinkrugzak (bijvoorbeeld van camelbak) meenemen.
  • Je kunt ook de nodige ijsklontjes in je bidon doen. Of om langer te genieten van koud water: doe je bidon een tijdje in het vriesvak.
  • Drink ook als je geen dorst hebt. Wanneer je urine donkerder is als normaal betekent dat je weinig gedronken hebt.
  • Gebruik geen koffie, thee en alcohol. Beter ook niet de dag ervoor. Deze dranken onttrekken vocht uit je lichaam.
  • Bij isotone sportdrank is de concentratie hetzelfde als in het bloed. Deze drank word daarom het snelst door het lichaam opgenomen en dus het meest geschikt als sportdrank tijdens een fietstocht op een warme dag.
  • Fietsen tijdens een warme dag kan het vochtverlies oplopen tot een liter per uur. Bij een vochtverlies van 2% van het lichaamsgewicht (dat is 1,5 liter voor iemand van 75 kg) gaat het prestatievermogen duidelijke achteruit. Voor meer info: Vochtverlies bepalen.
  • Houd ook rekening dat je bij een hoge luchtvochtig je minder gemakkelijk zweet waardoor je lichaamstemperatuur sneller oploopt.
  • Ook belangrijk: luister naar je lichaam!


Fietskleding

  • Draag dunne en ventilerende wielerkleding. Je lichaam kan dan sneller de warmte kwijt.
  • Doe de ritssluiting van je wielershirt zo ver mogelijk open.
  • Draag geen zwarte fietskleding, omdat deze warmte absorbeert. Gebruik zoveel mogelijk witte kleding.

Ook om rekening mee te houden

  • Probeer als het even kan niet te fietsen tijdens de felle middagzon (tussen 12.00 en 15.00 uur). In de vroege ochtend en late avond is het een stuk minder warm.
  • Tijdens de zomermaanden is het nog lang licht. Hartje zomer gaat de zon pas om 22.00 uur onder.
  • Ga niet in de hete zon staan of zitten als je rust neemt. Zoek de schaduw op.
  • Neem niet te lange pauzes. Fietsen geeft door de snelheid de meeste verkoeling.

Tenslotte

  • Gebruik tijdens zonnige dagen voldoende zonnebrandolie. Breng deze elke 2 uur opnieuw aan.
  • Je hartslag kan hartje zomer tussen de 5 en 15 slagen hoger zijn dan normaal.
  • Bruin bier is ook goed voor het herstel. Een pilsje kan je beter niet gebruiken: het onttrekt vocht uit je lichaam.
  • Wanneer je in het warme buitenland gaat fietsen kan je het beste het de eerste dagen rustiger aan doen. Je lichaam past zich vrij snel. Zo gaan de huidporiŽn na een aantal dagen een stuk gemakkelijker open.