Smeer regelmatig de draaipunten , de veren en remkabels (zie:
Kabel onderhoud) van de remmen in.
Controleer ook of de remblokjes niet bij het remmen tegen de
band aanlopen.
Houd de zijkant van de velgen en remblokjes goed schoon.
Verwijder olie, vet, zand en stof voor een betere remwerking.
Door zand te verwijderen verleng je bovendien de levensduur van
de remblokjes en velg.
Ga na of in de groeven van de remblokjes geen vuil zit. De
remblokjes zijn nog bruikbaar als er minimaal 1 mm groef
aanwezig is. Over het algemeen zitten er twee of drie groeven in
een blokje. Dit is belangrijk voor de waterafvoer.
Vervang versleten remblokjes zo snel mogelijk omdat het
gevaarlijk is, vooral bij slecht weer. Bovendien zijn versleten
remblokjes slecht voor de velgen van je fiets. Zorg bij het
plaatsen van de nieuwe remblokjes dat je deze in de goede
rijrichting zet. De juiste rijrichting staat op de blokjes
aangeven met een pijl.
Wanneer je op al aardig versleten remblokjes aluminium of ijzer
ziet zitten betekend dat niet altijd dat de remblokjes moeten
worden vervangen. Soms zijn het metaal deeltjes die door de
slijtage van de velg in de remblokjes zijn gekomen.
Met een vijl en schuurpapier kan je het oppervlakte van de
remblokjes bij werken en ruw maken.
Afstellen remmen
Beschreven worden de racefiets remmen en V-brakes en cantilever
velgremmen. Niet behandeld worden de schijfremmen en
hydraulische velgremmen. Waarschijnlijk wel in de naaste
toekomst.
Wanneer het nodig is de kabel te smeren zie de pagina:
Kabel onderhoud.
De remblokjes moet evenwijdig lopen met de velg.
Beide remblokjes moeten dezelfde afstand tot de velg hebben.
Voor een snelle remwerking wordt het aangeraden de afstand
tussen de velg en remblokjes zo klein mogelijk te houden
(ongeveer 1 mm).
De remblokjes mogen de band niet raken.
Een tip voor het afstellen van de remmen van een race(atb)
fiets. Stel de voor-en achterem af op de kracht van je armen.
Als je bijvoorbeeld in je rechterarm de meeste kracht hebt
stel dan de achterrem op rechts en links de voorrem. Het
voordeel is dat wanneer je een paniekstop moet maken,
automatisch de meeste kracht op je achterrem komt en over de kop
slaan haast niet mogelijk is.
Racefiets remmen
Dit remsysteem wordt zijtrekremmen genoemd.
Wanneer de remmen te los staan zet je de kabel strakker met
behulp van het stelnippeltje. Als dit niet voldoende is maak je
de kabel los en zet deze weer strakker vast. Draai voordat je de
kabel vastmaakt het stelnippeltje weer gedeeltelijk in de rem.
Ook niet te ver omdat je de spanning van de rem eventueel moet
verminderen door het stelnippeltje in de rem te draaien.
Wanneer de remblokjes niet dezelfde afstand tot de velg
veranderd je de stand van de remmen met behulp van de bout
waarmee de rem op het frame is gemonteerd. Een andere
mogelijkheid is gebruik te maken van de stelboutjes op de rem.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat één remblokje meer versleten
is als het andere.
V-brakes en cantilever velgremmen
Met behulp van twee hefboompjes worden remblokjes tegen de velg
worden gedrukt.
Wanneer de remmen te los staan zet je de kabel strakker met
behulp van het stelnippeltje bij de remgrepen of op de rem. Als
dit niet voldoende is maak je de kabel los en zet deze weer
strakker vast. Draai voordat je de kabel vastmaakt de
stelnippeltjes van de rem en remgrepen weer gedeeltelijk in. Ook
niet te ver omdat je de spanning van de rem eventueel moet
verminderen door het stelnippeltje in de rem te draaien.
Wanneer de remblokjes niet dezelfde afstand tot de velg
veranderd je de stand van de rem met behulp van de stelboutjes
die zich bevinden op de zijkanten van de remmen. Vaak is het ook
mogelijk is de spanning van de remveer te veranderen. Draai de
bout waarmee de rem op het frame is gemonteerd gedeeltelijk los.
Hierna kan je spanning van de remveer veranderen door een ander
stelgaatje te nemen. Deze stelgaatjes zitten in het frame of
vork. Het is natuurlijk ook mogelijk dat één remblokje meer
versleten is als het andere.