Fietsketting en cassette onderhoud
Inleidende opmerkingen
-
Het is belangrijk om je fietsketting en cassette goed te
onderhouden. Je fiets blijft soepel rijden en de slijtage is een
stuk minder groot.
- Zand, modder en stof zijn zeer schadelijk voor je ketting en
cassette. Door de schurende werking zullen de versnellingen van
je fiets vlug slijten.
Wanneer fietsketting en cassette vervangen
-
De ketting moet ergens tussen de 3 en 5 duizend kilometer worden
vervangen. Deze levensduur is onder andere afhankelijk van (in
willekeurige volgorde): weersomstandigheden, het onderhoud en
omgeving waarin je fietst.
-
De ketting is versleten als deze meer dan 5 mm van het voorblad
kan optillen. Een tandje is hierbij helemaal zichtbaar.
-
Ook met behulp van een Kettingchecker kan je na gaan of de ketting
moet worden vervangen.
-
Vervang de ketting op tijd, omdat het anders ten koste gaat van
de veel duurdere cassette en kettingbladen (voorbladen).
-
Als de kransjes (dat zijn de losse tandwieltjes van de cassette)
afgestompt zijn en de ketting slaat regelmatig over moet de
cassette worden vervangen.
-
Wanneer de cassette (of bepaalde kransjes) wordt vervangen moet
je ook de ketting vernieuwen.
-
De kettingbladen (voorbladen) gaan veel langer mee. Vervang deze wanneer de
tandjes puntig worden.
Benodigdheden
-
Een doek.
-
Een ontvetter.
-
Ketting olie.
-
Een borstel.
-
Een speciaal borstelsetje voor de cassette.
-
Eventueel een kettingreiniger.
-
Eventueel een Kettingpons om de ketting te verwijderen.
-
Eventueel een cassetteafnemer en freewheelafnemer om de cassette
te verwijderen.
-
Handig: rubberen handschoenen ter voorkoming van al te vieze handen.
-
Ook handig: een bakje om de ketting en cassette grondig te
reinigen als deze gedemonteerd worden.
Hoe fietsketting en cassette onderhoud
-
Het beste kan je na elke twee, drie ritten de fietsketting even
met een doek na lopen. Veeg met een doek het vuil voorzichtig
van de ketting. Zorg er wel voor dat je het vuil niet tussen de
schakels wrijft.
-
Veeg regelmatig met een doekje het vuil van de
derailleurwieltjes. Ook is het verstandig in ieder geval één per
jaar de derailleurwieltjes te verwijderen, goed schoon te maken
en de scharnierpunten te smeren.
-
Regelmatig zul je ook aan de slag moeten met een ontvetter. Met
behulp van een doek en een speciaal borstelsetje is het mogelijk
de ketting en de cassette redelijk goed te reinigen. Het is
handiger gebruik te maken van een speciale kettingreiniger. Dit
is een bakje met ontvetter met draaiende borsteltjes. De
kettingreiniger wordt om de ketting heen gelegd. Hierna wordt de
ketting langzaam door de kettingreiniger heen gedraaid.
-
Als de ketting en cassette erg vuil zijn geeft demontage en
daarna grondige reiniging het beste resultaat.
-
Voor meer info:
Fietsketting verwijderen.
-
En: Achterwiel verwijderen.
-
En: Cassette verwijderen.
-
Nadat de ketting en eventueel de cassette verwijderd zijn ga je
deze grondig reinigen. Hierbij is het handig gebruik te maken
van een bakje.
-
Nadat je ketting en cassette goed droog heb gemaakt ga je deze
weer monteren.
-
Hierna ga je de ketting smeren met speciale fiets kettingolie.
Het is niet nodig de cassette te smeren. Het wordt zelfs
afgeraden, omdat een vette cassette extra veel vuil aantrekt.
-
Het beste kan je voor het smeren teflonolie gebruiken, omdat
deze geen vuil aantrekt en waterafstotend is.
-
Draai tijdens het aanbrengen van de olie langzaam aan de pedalen
en laat de olie op de ketting druppelen.
-
Na het aanbrengen draai je de ketting een aantal malen naar
voren en achteren om de olie goed te verspreiden.
-
Verwijder hierna eventueel olie dat niet in de schakels zit. Het
heeft geen nut. Bovendien het trekt vuil aan.
Tips
-
Gebruik geen normale olie voor je ketting, omdat deze snel stof
en zand aantrekt.
-
Natuurlijk vergeten we het milieu niet. Wees zuinig met
smeerolie en schoonmaakmiddelen.
-
Omdat je van het schoonmaken van je fiets behoorlijk vieze handen kunt
krijgen, hierbij een tip om je handen gemakkelijker schoon te
maken: gebruik groene zeep met wat zand (bijvoorbeeld
vogelzand).
-
Naar aanleiding van bovenstaande: in plaats van zand kan je ook
suiker of zout nemen. Lost op in water en voorkomt verstopping
van de afvoer.
-
Tenslotte nog een tip om de levensduur van de ketting, cassette
en voorbladen te verlengen: fiets niet met een gekruist verzet, met
andere woorden: voorkom dat de je fietst in het grootste voorblad
én achtertandwiel of kleinste voorblad én achtertandwiel.