ALLES OVER WIELRENNEN

Training en voeding

Vraag 16 Training en voeding

Beste Stef,

Ik heb een vraag: na een pittige duurtraining op een warme dag van tussen de 2 en 3 uur gebruik ik altijd na afloop veel water, sportdrank, Cola en zoutsupplementen, omdat ik veel vocht heb verloren. Toch word ik altijd na een uur of twee misselijk en krijg ik last van enorme hoofdpijn. Dit gaat na en uur of 2 weer over. Ik heb geen idee wat de oorzaak is of wat ik eraan kan doen.

Wat kan ik doen?

Graag je reactie.

Peter

Ons antwoord

Beste Peter,

Moeilijke vraag.

Ga het toch proberen.

Ten eerste is veel zweten een gezond teken: je lichaam reageert goed (van horen zegen).

Je lichaam/maag kan per uur ongeveer 1 liter (isotone) drank verwerken: dus meer drinken heeft weinig zin.

Gebruik geen zoutsupplementen: het komt zeker niet het isotoonheid van de sportdrank te goede. Bovendien valt het mineraal verlies door het zweten erg mee.
Zie ook de pagina over Water.

Probeer tijdens de training meer te drinken.

Ik denk dat je last hebt van een soort kater gevoel: door alcohol wordt vocht aan het lichaam onttrokken, waardoor men hoofdpijn krijgt. Tijdens de lange training verlies je veel vocht. Als je nu ook nog eens hypotone vloeistof (zout en cola) gaat gebruiken gebeurt het zelfde: je hersenen hebben de weinig vocht.

Ik ben benieuwd of het resultaat heeft.

Succes.

Stef

Bedankt

Stef,

Super!
Dank voor je advies. Ik zal het ter harte nemen en bewuster met mijn drankgebruik omgaan ;-}

Groet,

Peter

Vragen van bezoekers

Totaal overzicht

Forum vragen

Fietsforum


Stuur door