Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Informatie trainingstabellen

 

 

 
 

De trainingstabellen calculators die in wielersportinfo.nl gebruikt worden zijn: Duurtrainingtabel en Intervaltabel en Tempoduurtabel.
   
Nieuw: Duurtraining tips en Intervaltraining tips.
   
De trainingstabellen zijn gebaseerd op de anaŽrobe hartslagdrempel en de daaraan koppelde anaŽrobe drempel snelheid.
   
Een redelijk betrouwbare en gemakkelijk methode om de anaŽrobe drempel te bepalen is anderhalf uur zo hard mogelijk fietsen in een constante snelheid. De hartslag die je het grootste deel van de tijd had is je anaŽrobe hartslagdrempel en de gemiddelde snelheid je anaŽrobe drempel snelheid.
   
In alle tabellen zijn de snelheden (km/uur) en hartslagwaarden het belangrijkst.
Bij (veel) wind en verkeersdrukte kunnen de fietssnelheden en fietstijden slechts een goede indicatie geven. Pas afhankelijk van de windsterkte je fietssnelheid en fietstijd gevoelsmatig aan. Of doe je training aan de hand van je hartslag behulp van een hartslagmeter. Als de verkeerssituatie het toelaat (wel blijven oppassen!) kunnen de snelheden en tijden wel goed gebruikt worden.
   
De duurtrainings- en intervaltabellen zijn samengesteld uit twee kolommen (de eerste is langzamer dan de tweede). Om een zo gunstig mogelijk trainingseffect te krijgen: begin het seizoen met de eerste kolom, ga pas naar de tweede als de eerste goed verloopt.
   
Wanneer er bij intervaltraining bijvoorbeeld 10 x 5 min (2) staat betekend dat je na elke interval van 5 minuten je 2 minuten rustig moet fietsen.
   
Het verschil intervaltraining en intensieve duurtraining.
Intervaltraining is verdeeld in stukken van maximaal 10 minuten en het tempo is 95%, 100%, 105% en 110% van de anaŽrobe drempel. Intensieve duurtraining (tempo 3) is verdeeld in stukken vanaf 10 tot maximaal 60 minuten en het tempo is 93% en 95%.
   
Om het allemaal overzichtelijk te houden zijn de duurtrainingen (met uitzondering van de 1km en 5km tijden) afgerond.
   
Na het keuze kunnen de fietstijden en hartslagwaarden worden veranderd met de scroll-knop of pijltjestoetsen.
   
   
 
 
Stuur door

 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: