Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Trainingslogboek

 

 

 
 
Om de trainingseffecten overzichtelijk te houden kun je het beste al je trainingen opschrijven in een trainingslogboek, zodat je over een langere periode kunt nagaan wat goed (en fout) is gegaan. Neem ook regelmatig je rusthartslag op, bepaal eens per week je lichaamsgewicht en vermeld het aantal uren slaap per nacht. Leer bovendien te luisteren naar je lichaam.


Rusthartslag
Het aantal hartslagen per minuut in rust. De rusthartslag zegt veel over je conditie, wordt deze lager dan gaat je conditie vooruit. Een verhoogde rustpols kan onvoldoende herstel betekenen of aanwijzingen geven over opkomende infecties (verkoudheden of griepjes).
Als je de rusthartslag enkele dagen 10 of meer slagen hoger is dan normaal wil dat zeggen dat het herstel onvoldoende is. Train dan niet, of doe anders een hersteltraining.


Lichaamgewicht
Wanneer je lichaamsgewicht afneemt kan dat betekenen dat er spierweefsel verloren gaat, wat nadelig is voor je loopprestaties. Gewichtstoename kan ook gewoon betekenen een toename van spierweefsel en versterking van de botten.


Uren slaap
Vermeld het aantal uren dat je slaapt per nacht. Voldoende rust nemen is minstens even belangrijk als de trainingsprikkel. Als je de nacht voor een wedstrijd slecht hebt geslapen is dat geen probleem, omdat een slechte nachtrust voor een wedstrijd geen tot weinig effect heeft op je prestatie.Zie ook: Tips beter te slapen.


Aantekeningen
In het aantekenveld vermeld je bijzonderheden als ziektes, blessures en drukke dagen. Ook is het handig te vermelden met welke schoenen je gelopen hebt wanneer je blessuregevoelig bent. Vermeld bij een blessure ook links of rechts, omdat je na een jaar of wat vaak niet meer weet aan welke zijde je eerder geblesseerd bent geweest (deze informatie kan nuttig zijn bij de behandeling van een blessure). Vergeet ook niet de loopomgeving (duinen, asfalt, gras of gladde weg) op te schrijven.


De voordelen van een logboek op papier
Een logboek voor je trainingen op je computer is heel bruikbaar. De voordelen van een overzicht in een gewoon schriftje mag je ook niet onderschatten. Voor het schrijven in je trainingslogboek heb je vaak meer mogelijkheden, zodat je meer de tijd hebt om het goed te doen. Een schriftje kan je op een rustig moment (bijvoorbeeld tijdens televisie kijken) even doorbladeren. Ook kun je je aantekeningen snel verbeteren als dat nodig is (de computer start je niet op voor een kleine verandering). Bovendien gaat een logboek op papier niet snel verloren.


Een voorbeeld van een trainingslogboek
Hierbij als voorbeeld van een trainingslogboek in Microsoft Word  formaat.
Om het op te slaan klik je met de rechtermuis op het onderstaande Word symbool. Daarna kan je het via de linkermuis opslaan ("Doel opslaan als.." of afdrukken ("Doel afdrukken") of open ("Koppeling open").
 

Download Trainingslogboek

 
Stuur door



 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: