Op deze pagina worden de fietsonderdelen van de racefiets beschreven. Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden wordt niet alles behandeld. Zie ook: Fietsonderhoud.
Bij de keuze van het frame kan je kiezen uit de verschillende soorten materialen. Niet alleen is het materiaal van belang ook de vorm en de framemaat zijn belangrijk. Voor het bepalen van de grootte van het frame: Framemaat en fietsafstelling racefiets.
Lichter als staal, soepel, goed bestand tegen roest, sneller last van metaalmoeheid (fiets gaat vibreren).
Stevig, maar ook zwaar, kan gaan roesten.
Van kuststof, licht van gewicht, stevig, sterk, roest niet, niet soepel.
Licht van gewicht, soepel, stevig, sterk, roest niet, de beste keus: maar erg duur.
De bewegende onderdelen van een fiets is de groep van een fiets. Deze bestaat uit: achterderailleur, voorderailleur, crankstel (twee of drie voorbladen), naven, trapas, pedalen, shifters, remmen, ketting en cassette. Hieronder een overzicht van de kwaliteitsverschillen tussen de groepen van Shimano, Sram en Campagnolo.
Shimano | ||
Groep | Speed | Bijzonderheden |
Dura Ace Di2 | 10 | Elektronisch schakelen |
Dura Ace | 10 | Handmatig schakelen |
Ultegra Di2 | 10 | Elektronisch schakelen |
Ultegra | 9/10 | Handmatig schakelen |
105 | 9/10 | Midden klasse |
Tiagra | 9/10 | Voor beginners |
Sora | 9 | Voor beginners |
Sram | ||
Groep | Speed | Bijzonderheden |
Red | 10 | Top klasse |
Force | 10 | Midden klasse |
Rival | 10 | Voor beginners |
Apex | 10 | Voor beginners |
Campagnolo | ||
Groep | Speed | Bijzonderheden |
Super Record | 11 | Top klasse |
Record | 11 | Top klasse |
Chorus | 11 | Midden klasse |
Athena | 11 | Midden klasse |
Centaur | 10 | Midden klasse |
Veloce | 10 | Voor beginners |
Mirage | 9 | Voor beginners |
Xenon | 9 | Voor beginners |
Een racefiets heeft twee remmen: voorrem en achterrem. Shifters zijn remhendels met schakelaars voor de versnelling. Het remsystem is een belangrijk onderdeel van de fiets. Besteed daarom regelmatig tijd aan: Onderhoud remmen.
Rem
Shifter
Met de derailleurs verander je de positie van de ketting op de achtertandwielen en van de voorbladen. Het type achterderailleur is afhankelijk van de grootte van de achtertandwielen. Dit zelfde geldt ook voor de voorderailleur, maar dan ten opzichte van de voorbladen. Hoe duurder hoe duurzamer, betrouwbaarder, schakel gemak en lichter van gewicht.
Voorderailleur
Achterderailleur
Ook hier zijn de meest gebruikte merken Shimano, Sram en Campagnolo. Er zijn 7, 8, 9, 10 en 11 speed cassettes.
Het type is afhankelijk van de cassette. Vervang de fietsketting op tijd, omdat het anders ten koste gaat van de veel duurdere cassette.
Op die onderdeel worden de twee (vaak 39 en 53 tanden) of drie (vaak 30 en 39 en 52 tanden) grote kettingbladen gemonteerd. Een crankstel met drie voorbladen is een triple crankstel. Hoe lichter en stijver hoe duurder. De kettingbladen zijn van harde metalen gemaakt. De crankarmen zijn gemaakt van aluminium, carbon of titanium.
Cassette
Triple crankstel
Op de trapas is het crankstel bevestigd. De montagemethode verschilt per merk.
Methode die door veel merken wordt gebruikt.
Op deze as bevinden zich 10 groeven van elk 16mm diep.
Trapas ontwikkeld door Shimano. De as heeft 8 groeven van 9mm diep. Verscheidene Shimano groepen maken gebruik van de techniek.
Ook een Shimano produkt. Lichter dan de andere trapassen.
4 kantige as
ISIS systeem
Octalink
Hollowtech
De breedte van het stuur is afhankelijk van de breedte van je schouders. De maten zijn: 36, 38, 40 en 42 cm.
Bepaling stuurbreedte | |
Breed postuur | 40/42 cm |
Normaal postuur | 38/40 cm |
Smal postuur | 36/38 cm |
De voorsprong of ahead (het horizontale gedeelte van de stuurpen) zijn verkrijgbaar in de volgende lengte: 60mm t/m 130mm.
Stuur racefiets
Stuurpen
Zadels voor racefietsen zijn er in verschillende ontwerpen: hard en zacht, leer of kunststof zadeldek, gelvulling of schuim. Dames fietszadels zijn breder dan die van heren. Bekende merken zijn: Selle Italia, Selle San Marco, BBB, Ritchey en Sell Royal. Voor meer informatie: Fietszadels.
Heren zadel
Dames zadel
Naast de gewone stalen kabels zijn er ook soorten die een extra teflon beschermlaag hebben om water en vuil tegen te houden. Ook zijn er kabels van roestvrijstaal (RVS). Nog een onderhoudstip: er zijn ook kabels op de markt die voorgerekt zijn.
De keuze van de Wielen is afhankelijk van de velg, de naaf, type spaak, stijfheid, spaakpatroon en het gewicht. Hoe lichter het wiel is hoe beter (en duurder).
Wanneer de remblokken zijn gemaakt van hard materiaal mogen de velgen niet te zacht zijn. De velgen zullen anders harder slijten.
Spaken zijn er in verschillende soorten: plain (een dikte over de hele lengte), double butted (verdikking aan beide uiteinden) en aëro (platte spaken). Spaken zijn verkrijgbaar in verschillende diktes. Voor meer stevigheid zijn er extra lange spaaknippels verkrijgbaar. Een wiel kan op verschillende manieren gespaakt zijn: tangentieel (meest gebruikt, de spaken kruis elkaar kruislings, stabiel en sterk) en radiaal (de spaken lopen in een rechte lijn van de velg naar de naaf, flexibel maar wel minder sterk.
De fietsnaaf moet soepel lopen, water, modder, stof en vuil buiten te houden. Bij racefietsen kunnen de wielen gemakkelijk uit het frame worden gehaald met behulp van geïntegreerde snelspanners.
Racewiel standaard
Racewiel met hoge velg
De keuze van Racefiets banden is vooral van belang de rolweerstand, grip en anti- lekbescherming. Andere belangrijke kenmerken zijn: tubes banden (bij deze banden is de binnenband in de buitenband verwerkt) en vouwbanden. Bekende merken zijn: Continental, Schwalbe, Michelin, Vredestein en Vittoria. Voor meer info: Tips voor meer snelheid.
Continental Grand Prix
Schwalbe Ultremo Tube
Met behulp van klikpedalen worden je fietsschoenen op de pedalen vastgeklikt. Hierdoor kan je meer kracht zetten. Vooral bij fase 4 van een trapbeweging is dat heel bruikbaar (Zie Traptechniek). Er zijn veel verschillende systemen (en merken).
Shimano SPD
Shimano PDA
Look Kéo Classic
Time Xen E