ALLES OVER WIELRENNEN

Fietstips van de maand

Tips voor januari

  • De fietstips van januari staan in het teken van de goede voornemens 'Meer sporten' en 'Afvallen'. Onderaan worden enkele tips gegeven die verband houden met de fietsen in winter.

Goede voornemens: Meer Sporten

  • Lees en praat over sporten. Zodat je weet wat het effect van sporten voor je lichaam en geest is. En het werkt motiverend!
  • Hartje winter bij gladheid en slecht weer kan je prima je conditie op peil houden door binnen te trainen: Binnen fietsen op een fietstrainer.
  • Stel haalbare doelen. Elk behaald doel motiveert.
  • Ga samen met een vriend(in) sporten.
  • Uiteraard is alleen sporten ook geen probleem. Heel wat fietsers doen vaak hun fietsrondje alleen. Bovendien is het niet motiverend als het lastig is om afspraken te maken en na te komen.
  • Zie ook: Motivatie tips.

Goede voornemens: Afvallen

  • Voel je goed in je vel. Ben tevreden over jezelf. Er zijn belangrijker zaken als het ideale gewicht. Neem gewoon de tijd om afvallen. Bepaalde eetgewoontes en leefgewoontes verander je niet zomaar binnen de kortste keren.
  • Er zijn vast lezers van deze pagina die nu denken: 'Ik zit prima in m’n vel hoor..…'.
    Heb dus ook gevoel voor humor.
  • Zware botten zijn niet zo zwaar dat ze erg veel invloed hebben op je lichaamsgewicht: iemand met zware botten mag maximaal twee kilo van zijn/haar gewicht aftrekken. De smoes van "Ja, maar ik heb zware botten" gaat dus niet op.
  • Voor meer tips: Afslank tips.
  • Zie vooral: Afvallen: hoe.
  • En: Smoesjes om niet te gaan afvallen.

Enkele wintertips voor fietsers

  • Fietsen in de herfst en winter kan het bij een flinke tegenwind een stuk kouder zijn dan bij weinig wind. Dit komt door de gevoelstemperatuur. Hoe sterker de windkracht hoe kouder het is. Gebruik daarom een fietsjack dat winddicht is als je hartje winter een lange duurtraining gaat doen tegen de wind in. Zie ook: Gevoelstemperatuur.
  • Gebruik overschoenen.
    Bij een temperatuur van ongeveer 5 graden Celsius zijn overschoenen al snel onmisbaar. Dit komt omdat dan de gevoelstemperatuur bij een snelheid van 25 km/u tegen het vriespunt aan ligt. Er zijn verschillende soorten fietsoverschoenen: isolerende (gemaakt van neopreen), waterafstotend en waterdicht. Als je dikkere sokken gaat gebruiken moet je er wel voorzorgen dat de bloedsomloop van je voeten goed blijft. Zie ook: Tips ter voorkoming van koude voeten.
  • Wanneer je tijdens de donkere en gure maanden minder wilt gaan fietsen is dat geen probleem. Het beste kan je dan één keer per week een rustige (lange) duurtraining doen en één keer wat harder: tempo 2 training of Vaartspel. Doe bij de rustige duurtraining ook regelmatig op het laatst wat versnellinkjes van een minuut of twee.
  • Wanneer je in het donker in een omgeving gaat fietsen met veel verkeer kan je er beter voor kiezen om een klein veilig rondje een paar keer te fietsen.
  • Tips voor fietsen in het donker: Veilig fietsen in het donker.
  • Bij erg koud weer kan je het beste een muts dragen, omdat je veel energie (ongeveer 40%) via het hoofd verliest. Als het bijzonder koud is kan lichaamsdelen (lippen, gezicht, handen etc) invetten met vaseline.
  • Griep kan na weken nog z'n sporen achterlaten. Je moet daarom de training weer geleidelijk opbouwen. De eerste week na herstel doe je wat duurtraining in rustig tempo. Als dat goed gaat kun je de training in zo'n drie weken opvoeren tot je oude niveau.
  • Tijdens de wintermaanden gaan vrij veel wielrenners ook aan andere sporten doen. Zie: Fietsen en andere sporten.
  • Zie ook: Fietsen in de herfst en winter.
  • En: Smoesjes om niet te gaan fietsen.


Stuur door