Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten

 
 
 

Veelgestelde vragen over vitaminen en mineralen

 

 

 
 

 

Hoe weet ik of ik voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijg?
Een bloedonderzoek is het meest betrouwbaar. Via de voedingstabellen kan ook prima nagegaan worden of het eetpatroon deugt. Als je iedere dag iets eet uit de "schrijf van vier" krijg je genoeg vitaminen en mineralen binnen.


Hoeveel groente kan ik het best per dag gebruiken?
Groente bevatten niet alleen vitaminen en mineralen maar ook andere stoffen. De aanbevolen hoeveelheid is zo’n 200 gram per dag.


Kan ik mijn tekort aanvullen met vitaminen en mineralen preparaten?
Nee.


Kan ik de opname van vitaminen bevorderen?
Nee.


Kan ik de opname van mineralen bevorderen?
Ja, door voldoende vitaminen. Zo stimuleert vitamine C de opname van ijzer en vitamine D de opname van calcium en fosfor.


Gaan er vitaminen verloren bij het klaarmaken ?
Ja zeker. Beperk het verlies door: voedsel donker en koel bewaren, snel wassen en daarna pas snijden, zo kort mogelijk koken in een kleine hoeveelheid water met deksel op de pan en het kookwater zoveel mogelijk bij de maaltijd houden (bijvoorbeeld in sausjes).


Gaan er mineralen verloren bij het klaarmaken?
Nee. Wel gaat er verloren bij het afgieten van het kookwater.


Bevat groente uit blik of pot dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen als vers gekookte groente?
Ten aanzien van vitaminen: vaak minder. Het verlies van mineralen is meestal beperkt.


Bevat diepvriesgroente evenveel vitaminen en mineralen als vers gekookte
groente?

Omdat de fabrikant snel kan invriezen is het verlies vaak beperkt.


Zit er veel vitamine C in een sinaasappelsap uit pak?
Ja zeker. Bijna net zoveel als vers. Na opening gaat er bovendien weinig verloren als het pak goed afgesloten en in de koelkast wordt bewaard.


Kan ik afzien van (elke dag) vlees?
Ja. Wel moet je er voor zorgen voldoende ijzer binnen te krijgen door veel volkorenbrood en groente te gebruiken. Appelstroop bevat ook veel ijzer.


Verliezen vitaminepreparaten hun kracht?
Ja. Bovendien staat er op de verpakking een uiterste consumptiedatum.


Hoe kan ik dit verlies beperken?
Door de vitaminepreparaten koel, droog en donker te bewaren.


Wanneer en hoe merk je of je een tekort aan vitaminen hebt?
Niet na een paar dagen. Een vitaminetekort ontstaat geleidelijk. Na de eerste weken treden verschijnselen op als vermoeidheid, afwezigheid, prikkelbaarheid en slapeloosheid. Als het vitaminetekort langer gaat duren ben je vatbaar voor allerlei aandoeningen.


Kan ik te veel vitaminen nemen?
Ja. Vooral via vitaminepreparaten die zeer grote hoeveelheden bevatten.


Bij welke vitaminen kan dat dan het geval zijn?
De in vet oplosbare vitaminen A, D, E en K. Deze kunnen zich namelijk in het lichaam ophopen.


En bij welke niet?
In water oplosbare vitaminen: B-complex en C. Dit is niet mogelijk met overtollige hoeveelheden die met de urine worden uitgescheiden.


Is een teveel aan natrium (keukenzout) schadelijk?
Ja, een te veel aan natrium is slecht voor de nieren, geeft kans op een hoge bloeddruk en kan leiden tot botontkalking. Matig daarom je zoutgebruik.


Zit er nu echt zoveel in aardappelen?
Ja, vooral nieuwe bevatten veel vitamine C. Ook vitamine B1, B6 en pantotheenzuur. Bevat tevens veel kalium en ijzer
 
Stuur door

 

 

 

 

 

Start: September 2003  Laatst gewijzigd op: