ALLES OVER WIELRENNEN

Hartslagzones



Vraag 62 Hartslagzones

Hallo Stef,

Ik heb een vraag en hoop dat jij mij daar bij kunt helpen.

Het is misschien niet eens een vraag maar meer een mening.

Vrij recent ben ik bij een instituut geweest, welke mij heeft geholpen bij het bepalen van mijn omslagpunt en bijbehorende vermogen.

De test werd uitgevoerd op een ergotrainer (fietstrainer).

Daar werd vastgesteld dat mijn omslagpunt 171 is en het vermogen daarbij 282 watt is. Om het plaatje kompleet te maken meld ik even dat ik een man van 34 ben en 76kg weeg.

Het instituut heeft tevens mijn trainingszones voor fietsen samengesteld.

Als ik nu naar deze waardes kijk, dan zijn die in een aantal gevallen veel hoger dan die van de formules op de Wielersportinfo.nl en andere sites.

Voorbeeld

Volgens Wielersportinfo.nl zou mijn herstel zone zijn (n.a.v. het omslagpunt): 103 – 128.

Het instituut adviseert mij echter te trainingen (voor herstel) in de range van: 136 – 146.

Je begrijpt dat op deze wijze de zones op alle type trainingen verschillend zijn.

Inmiddels ben ik wel een beetje de weg kwijt. Zo leer je via allerlei sites, boeken de hartslagzones te bepalen aan de hand van maximale hartslag of omslagpunt. Ga je echter naar een instituut toe, dan blijk ik hele andere formules te moeten hanteren.

Alvast bedankt voor de tijd!

Groet,

Kees

Ons antwoord

Hallo Kees,

Bedankt voor je opmerkingen.

Belangrijk is dat je regelmatig al je energiesystemen traint. Door middel van rustige, gemiddelde en snelle trainingen. Een hartslagmeter is daarbij een hulpmiddel.

Je anaėrobe drempel is ongeveer gelijk aan het tempo wat je ongeveer anderhalf uur kunt volhouden.

Advies

Gevoel is ook belangrijk: bekijk je hartslag tijdens hele rustige, gemiddelde en snelle trainingen.

Daarna bepaal tijdens enkele trainingen je fietstempo's m.b.v. Duurtraining tabel  (zonder naar de hartslagwaardes te kijken).

Daarna ga je tijdens trainingen zelf de hartslagwaardes bepalen die overeenkomen met rustige, gemiddelde en snelle trainingen. Waarbij je het accent legt op de uitslag van het instituut.

Zie ook: Trainingswijzer.

Veel succes/plezier.

Met vriendelijke groeten,

Stef

Vragen van bezoekers

Totaal overzicht

Forum vragen

Fietsforum


Stuur door