ALLES OVER WIELRENNEN

Trainen met hartslagmeter

Vraag 47 Trainen met hartslagmeter

Hoi Stef,

Allereerst grote complimenten voor je uitgebreide informatieve site. Ik bezoek ‘m veel en graag.

Ik heb een vraag waarbij jij me misschien kan helpen.

Aan de hand van je site heb ik een schema gemaakt. Voor de hartslag maak ik  gebruik van Duurtraining tabel. Voor mij betekent dat mijn tempo 1 ligt tussen 120 en 128.

Als ik verder kijk op je site zie ik op Hartslagmeter bij “Aan de hand van anaėrobe drempel (de meest gebruikte methode)” dat de hartslag voor een extensieve duurtraining voor mij tussen de 120 en 136 zou moeten liggen.

De formule van Karvonen geeft voor een rustige duurtraining 132-144 aan.

Nogal wat verschil dus. Ik weet als leek eigenlijk niet zo goed waarvoor ik moet kiezen.

Dus:
- Duurlooptabel: 120-128
- Anaėrobe drempel hartslagwaarden: 120-136
- Karvonen: 132-144

Kan je mij nog iets wijzer maken?

In elk geval bedankt voor de moeite,

Met vriendelijke groet,

Nicole

Ons antwoord

Hoi Nicole,

Bedankt voor je opmerkingen.

Om de laatste vraag te beginnen: de formule van Karvonen is gebaseerd op de maximale hartslag en houdt rekening met de rust hartslag. Het is een andere methode: er komen daarom ook andere getallen uit.

Ik vind de anaėrobe drempel methode het beste toepasbaar omdat je als extra controle je fietssnelheid in de gaten kan houden.

Duurtraining tabel

Tempo 1:
Heel rustig (75%) en Rustig (80%) 120 en 128

Tempo 2:
Gemiddeld (85%) en Wat harder (90%)

Tempo 3:
Vlot (93%) en Hard (95%)

Zie: Duurtraining tabel.

Hartslagmeter pagina

Extensieve Duurtraining 75%: 120  en 85% 136

Beide tabellen komen wel goed overeen: tempo 1 is rustig en extensieve duurtraining is gemiddeld.

Nog een tip: het ook belangrijk dat je op je gevoel fietst. Zo worden inspanningen tegen de anaėrobe drempel aan als middelmatig ervaren.

Groeten en veel succes/plezier.

Stef

Vragen van bezoekers

Totaal overzicht

Forum vragen

Fietsforum


Stuur door